Berlin, Německo
Varhany byly vysvěceny v roce 1905, stejně jako katedrála. Jsou to největší varhany, které kdy postavila firma Wilhelm Sauer z Frankfurtu. A na pár let se staly největšími v Německu.
Wilhelm Sauer (1813-1916) se narodil v Mecklenburgu a základům varhanářství se učil od svého otce. Když se vyučil, odcestoval do Evropy a své znalosti rozšiřoval u různých varhanářských firem např. Cavaillé-Coll v Paříži, kde získal mnoho nových nápadů. Na čas vedl otcovu firmu, než si otevřel svoji vlastní dílnu ve Frankfurtu 7.10. 1855. Po čase se stal nejznámějším varhanářem v Německu a jeho služby byly žádány nejen doma, ale i ve světě.Na konci století byla většina varhany v Berlíně právě od Sauera. Tento nástroj byl postaven v romantickém slohu s řadou orchestrálních rejstříků.
Díky nepřízni osudu prodělaly varhany mnoho změn. V roce 1917 byla kovové píšťaly odebrány pro válečné účely. Byly nahrazeny až v roce 1927. V 1932 byl Rückpositiv neobarokně přestavěn. Plány na neobarokní přestavbu celého nástroje se zrodily v roce 1941, ale díky válce nebyly realizovány. V roce 1944 byla katedrála zničena výbuchem bomby. V poválečném období se dostaly díky vandalům do nehratelného stavu.
Nástroj obnovila firma Wilhelm Sauer.
Manual I |
Manual II |
|||
---|---|---|---|---|
Principal | 16' | Principal | 16' | |
Majorbass | 16' | Quintaton | 16' | |
Principal | 8' | Principal | 8' | |
Doppelflöte | 8' | Doppelflöte | 8' | |
Principal amabile | 8' | Geigenprincipal | 8' | |
Flűte harmonique | 8' | Spitzflöte | 8' | |
Bordun | 8' | Rohrföte | 8' | |
Viola da Gamba | 8' | Soloflöte | 8' | |
Gemshorn | 8' | Salicional | 8' | |
Quintaton | 8' | Dulciana | 8' | |
Harmonica | 8' | Octave | 4' | |
Gedacktquinte | 5 1/3' | Spitzflöte | 4' | |
Octave | 4' | Flauto dolce | 4' | |
Flűte octaviante | 4' | Salicional | 4' | |
Rohrflöte | 4' | Quinte | 2 2/3' | |
Fugara | 4' | Piccolo | 2' | |
Octave | 2' | Mixtur | IV | |
Rauschquinte | II | Cymbel | III | |
Grosscymbel | III | Cornett | III | |
Scharff | III-V | Tuba | 8' | |
Cornett | III-IV | Clarinette | 8' | |
Bombarde | 16' | |||
Trompete | 8' | |||
Clairon | 4' |
Manual III |
Manual IV |
|||
---|---|---|---|---|
Bordun | 16' | Lieblich Gedackt | 16' | |
Salicional | 16' | Principal | 8' | |
Principal | 8' | Spitzflöte | 8' | |
Hohlflöte | 8' | Traversflöte | 8' | |
Concertflöte | 8' | Lieblich Gedackt | 8' | |
Gedackt | 8' | Quintaton | 8' | |
Schalmei | 8' | Aeoline | 8' | |
Gemshorn | 8' | Voix céleste | 8' | |
Dolce | 8' | Praestant | 4' | |
Unda maris | 8' | Femflöte | 4' | |
Octave | 4' | Violine | 4' | |
Gemshorn | 4' | Gemshornquinte | 2 2/3' | |
Traversflöte | 4' | Flautino | 2' | |
Quintaton | 4' | Harmonia aetheria | III | |
Nasard | 2 2/3' | Trompete | 8' | |
Waldflöte | 2' | Oboe | 8' | |
Terz | 1 3/5' | Vox humana | 8' | |
Mixtur | III | Tremolo (Vox humana) | ||
Trompete | 8' | Tremolo (ganzes manual) | ||
Cor anglais | 8' | |||
Glockenspiel | ||||
Tremolo |
Rückpositiv |
Pedal |
||||
---|---|---|---|---|---|
Flötenprincipal | 8' | Principal | 32' | ||
Flöte | 8' | Untersatz | 32' | ||
Gedackt | 8' | Principal | 16' | ||
Dulciana | 8' | Offenbass | 16' | ||
Zarflöte | 4' | Violonbass | 16' | ||
Tremolo | Subbass | 16' | |||
Gemshornbass | 16' | ||||
Lieblich Gedackt | 16' | ||||
Quintbass | 10 2/3' | ||||
Principal | 8' | ||||
Flötenbass | 8' | ||||
Violoncello | 8' | ||||
Gedackt | 8' | ||||
Dulciana | 8' | ||||
Quinte | 5 1/3' | ||||
Octave | 4' | ||||
Terz | 3 1/5' | ||||
Quinte | 2 2/3' | ||||
Septime | 2 2/7' | ||||
Octave | 2' | ||||
Posaune | 32' | ||||
Posaune | 16' | ||||
Fagott | 16' | ||||
Trompete | 8' | ||||
Clairon | 4' |